European Journal of Cancer
Volume 46, Issue 3 , Pages 581-587, February 2010

Macronutrients, fatty acids, cholesterol and pancreatic cancer

  • Ersilia Lucenteforte

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
    • Corresponding Author InformationCorresponding author: Address: Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Via Giuseppe La Masa, 19-20156 Milan, Italy. Tel.: +39 0239014 652; fax: +39 0233200231.
  • ,
  • Renato Talamini

      Affiliations

    • SOC Epidemiologia e Biostatistica, Centro di Riferimento Oncologico, IRCCS, Aviano, Italy
  • ,
  • Cristina Bosetti

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
  • ,
  • Jerry Polesel

      Affiliations

    • SOC Epidemiologia e Biostatistica, Centro di Riferimento Oncologico, IRCCS, Aviano, Italy
  • ,
  • Silvia Franceschi

      Affiliations

    • International Agency for Research on Cancer, Lyon, France
  • ,
  • Diego Serraino

      Affiliations

    • SOC Epidemiologia e Biostatistica, Centro di Riferimento Oncologico, IRCCS, Aviano, Italy
  • ,
  • Eva Negri

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
  • ,
  • Carlo La Vecchia

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
    • Istituto di Statistica Medica e Biometria “G.A. Maccacaro”, Università degli Studi di Milano, Milan, Italy

Received 29 July 2009; received in revised form 17 September 2009; accepted 18 September 2009. published online 22 October 2009.

Abstract 

A role of diet and nutrition in pancreatic carcinogenesis has been suggested, but the association between selected macronutrients, fatty acids, cholesterol and pancreatic cancer remains controversial. We analysed data from a hospital-based case-control study conducted in Italy between 1991 and 2008, including 326 cases (174 men and 152 women) with incident pancreatic cancer, and 652 controls (348 men and 304 women) frequency-matched to cases by sex, age and study centre. Odds ratios (ORs) and 95% confidence intervals (CIs) were estimated using multiple logistic regression models conditioned on age, sex and study centre, and adjusted for year of interview, education, tobacco smoking, history of diabetes and energy intake. A positive association was found for animal proteins (OR=1.85 for the highest versus the lowest quintile of intake; 95% CI: 1.15–2.96; p for trend=0.039), whereas a negative association was observed for sugars (OR=0.52; 95% CI: 0.31–0.86; p for trend=0.003). Non-significant negative associations emerged for vegetable proteins (OR=0.69) and polyunsaturated fatty acids (OR=0.67). In conclusion, a diet poor in animal proteins and rich in sugars (mainly derived from fruit) appears to have a beneficial effect on pancreatic cancer risk.

Keywords: Case-control study, Diet, Nutrients, Pancreatic cancer

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S0959-8049(09)00721-7

doi:10.1016/j.ejca.2009.09.024

European Journal of Cancer
Volume 46, Issue 3 , Pages 581-587, February 2010